Protokoll

Styrelsemöte 4 ang. Hamnfesten, MF bl.a.

2009-05-18

Styrelsemöte 4/2009, 18 maj kl 18.00

 

Plats: Hemma hos Gösta

Deltagare: Sonia, Siwert, Gösta, Magnus, Kent, Kerstin, Lotta, Paul, Mogge (ers för Lillan)

Gäst: Bengt Eklund, Ölanda flygklubb

 

Gösta hälsade välkommen och Kerstin läste upp föregående protokoll som godkändes.

 

Flyg & hamnfest: Vår gäst Bengt berättade om svårigheterna att få besked från Flygsportförbundet om bidrag till överflygningar och demonstrationer av olika flygkonstruktioner under den planerade festen. De riktar huvudsakligen in sig på aktiviteter som berör ungdomar och Bengt försöker övertyga dem om att en stor mängd ungdomar kommer att besöka evenemanget. Han har också kontaktat Smålands Idrottsförbund som inte hade möjligheter att lämna ekonomiskt bidrag. Blir det för starka vindar sätter det också stopp för landning av de mindre farkosterna. Ska vi genomdriva den här dagen måste vi fatta beslut nu för att hinna med alla förberedelser och annonsering. Bengt lovar att alla ställer upp enbart mot sina kostnader och flygklubben kan hjälpa till med ekonomin. Gösta har gjort en kalkyl och kommit fram till att vi i värsta fall kan gå ungefär 25 000 kronor back. Skulle det gå så illa kan underskottet täckas av våra timersättningar i Leaderprojektet om alla skänker sina inkomster minus skatt. Medlemmar i styrelsen kommer tillsammans med Bengt att utse lämpliga platser i hamnen för de olika flygaktiviteterna på tisdag den 19 maj.

Beslut: Styrelsen beslöt enhälligt att vi genomför Flyg & Hamnfesten och även sponsrar med våra projektinkomster om underskott uppstår. Går evenemanget ihop ekonomiskt hjälper vi flygklubben helt eller delvis med kostnaderna enligt tidigare beslut i styrelsen.

 

Sommarens program: Inga förändringar i programmet. Morgonstunderna (Sonia+ Kerstin) behöver hjälp med flytt av bänkarna vid varje tillfälle. Magnus och Kent ordnar det. Vid första morgonstunden är ingen föredragshållare inbokad men ev ställer Berit Harrysson upp. Paul kontrollerar ett datum gällande danskväll och Kerstin börjar annonsera om loppisen den 11 juli.

 

Annonsering: Vi köper Ölandsbladets Sommarpaket vilket innebär totalt 17 annonser i Ölandsbladet och i den extra sommarbilagan. Vi fick som ny ideell förening stor rabatt på kostnaden och slutkostnaden blir 13 000 kr. Vi måste också trycka affischer för hamnfesten i A3-format och ungefär 3000 programblad till bl a turistbyråerna. Karin F tar fram förslag.

 

Enkät till hushållen: Kerstin och Gösta har med hjälp av Erik Nyberg, arbetat med att ta fram ett utskick till hushållen, för att få deras åsikter om hamnens utveckling. Vi har kommit ganska långt med utformningen men mycket återstår att lösa angående distribution med mera. I efterhand när några ledamöter redan lämnat mötet tog vi beslutet att avvakta med enkäten till efter sommaren, dels för att inte förhasta oss men dels också för att få med lite synpunkter på sommarens program.

 

Ekonomi: Paul redovisar betalande medlemmar. En liten ökning men alldeles för trögt. Gösta skickar ut påminnelse till företagen under kommande vecka. Vi har en checkkredit beviljad att använda för utlägg i väntan på Leaderpengarna och vi har lite pengar kvar av de 50 000 som kommunen beviljade till material.

 

Informationsansvarig: Sonia fortsätter och får lite hjälp av Gösta med de rätta mailadresserna och telefonnumren.

 

Hemsidan: Fungerar bra och börjar fyllas på under alla rubriker. Lotta kollar några detaljer.

 

Återstående arbete i hamnen: Magnus ordnar till gruset och Paul kör bort skräphögar. Mogge och Magnus fixar de sista detaljerna på borden. Det fattas tre vindskydd mellan bodarna och vi försöker få resp bodägare att ordna med det. Anslagstavlorna ska ut. Mogge tar sin och Lotta tar en till ICA.

 

Övrigt: Föreningen har fått ett kylskåp. Vi har också fått stockar av Sveaskog (som Lotta har bett om) till ytterligare sittplatser på olika ställen i hamnen. Vi lagrar dem till hösten eller ev till nästa vår. Nu orkar ingen med flera arbetsdagar inför sommaren.

 

KS 2009-05-21

 

 

 

 

 

…………………………………….                         …………………………………………

Ordförande                                                                Sekreterare