Protokoll

Styrelsemöte 3

2009-04-29

Styrelsemöte 3/2009 , 29 april kl 16.00

 

Plats: Hemma hos Gösta

Deltagare: Magnus, Lotta, Gösta, Sonia, Paul, Kent och Kerstin

 

Gösta hälsade välkommen. Kerstin läste upp föregående protokoll, vilket godkändes.

 

Hur går det för rökeriet? Det är ännu inte klart med ägareförhållanden mm beträffande rökeriet och möjligheten till pub-lokal. Vi förbereder plan B som innebär att vi försöker hyra ett tält, stort nog att rymma pub och någon form av matförsäljning. Gösta har letat en del på nätet och hittat ett passande tält som skulle kosta runt 10 000 kr att hyra för sex veckor. Paul och Gösta kontaktar kommunen och försöker få ett omedelbart möte med dem för att diskutera vad som krävs beträffande tillstånd, mathantering mm. Vi försökte också hitta lösningar på hur utrustning och drycker ska förvaras på ett säkert sätt mellan försäljningstillfällena.

 

Bexells sjöbod. OK enligt kommunen/Ulf Grandin Miljö & Bygg att flytta boden till nya platsen vid ”Torget”. Gösta skall dock för säkerhets skull få ett definitivt OK från Borgholm Energi/Hasse Johannesson innan flytten kan ske. Magnus påbörjar arbetet med att ändra takvinkel så att det överensstämmer med övriga bodar. Vi måste informera intressenten ”Böda Bok” om tveksamheterna med rökeriet och puben, så han får möjlighet att själv avgöra om han ändå ska hyra boden för försäljning av böcker. Om inte får vi kanske annonsera för att hitta andra intresserade. Magnus måste själv söka försäljningstillstånd.

 

Arnessons sjöbod. Ägarna har hittills inte gjort något för att förbättra sjöboden, trots löfte om detta. Vi säger nej till att hyra boden för förvaring under sommaren.

 

Ekonomi, medlemsläge: Några få har hittills betalat medlemsavgift. Vi har 7-8000 kr i tillgångar just nu. Direktkontakt är det mest effektiva. Vi får arbeta med det under maj månad.

 

Försäkring. Medlemsförsäkring kostar en hel del. Vi betraktar det inte som nödvändigt. Däremot kan vi få en försäkring för olycksfall bland besökare under våra arrangemang för cirka 600 kr för hela säsongen, vilket är bra och viktigt. Gösta kollar detaljerna med Ölands försäkringsbolag.

 

Ekonomi vid hamnkvällarna. Vi har hamnkvällar den 2,4, 9,16,21,23 och 30 juli samt 6 aug. I dagsläget är det omöjligt att beräkna ekonomin då vi ännu inte vet hur det blir med pub och servering.

 

Flyg & Hamnfest. Det är ännu inte klart med det sponsringsbelopp vi har blivit lovade. Nu ska det bli ett extramöte för att diskutera hur mycket vi ev kan få. Ölanda flygklubb har lovat att ställa upp gratis. Majoriteten av styrelsen sade bestämt nej till planer på att låna eller ligga ute med pengar. Evenemanget kan gå back om vädret blir uruselt. Går det däremot bra kan vi tänka oss att bidra med en summa för flygklubbens utgifter.

 

Arrangemangstillstånd. För att inte förlora tid, trots att vi inte riktigt vet om de olika arrangemangen blir av, har Gösta förberett två ansökningar angående arrangemangstillstånd till polismyndigheten i Kalmar, ett för åtta hamnkvällar och ett för Flyg & Hamnfesten. Styrelsen beslutade att dessa ansökningar skulle sändas iväg och Paul skulle sätta in 2 x 600 kr i ansökningsavgift på polisens konto.

 

Leader. Gösta har arbetat med att räkna ut hittills nedlagd tid på projektet. Beräknat på 175 kr/tim är vi uppe i 242 000 kr i arbetad tid, 150 588 kr av styrelsen och 91 298 kr av de olika arbetsgrupperna.  Gösta och Paul ska titta på sammanställningen fram tom mars och skicka in den till Leaderledningen för utbetalning av del av vårt utlovade belopp.

 

Hemsidan. Lotta berättar om sitt arbete med hemsidan och vi kan konstatera att den har blivit så mycket bättre. Vi diskuterade en del småsaker som Lotta ska se över. Just nu ligger det en del rubriker inlagda som inte har någon undertext. Vi har diskuterat inom styrelsen om de ska tas bort i väntan på textavsnitt. Kanske bättre att vi försöker lägga in några meningar och ev bild istället för att ta bort rubrikerna. Sedan kan vi förbättra textavsnitten i den takt vi hinner med.

 

Byggläget. Under två fixardagar och annat frivilligt arbete har vi hunnit en hel del i hamnen. Nu kvarstår att bygga ytterligare bord och bänkar, så vi kommer upp i det beräknade antalet. Fästen för pållare runt dansbanan och för avstängningar vid evenemang ska på plats och en del målningsarbeten kvarstår. Vi måste kanske anlita Göran som har motorborr för att göra hålen i marken? Är vit färg bra på anslagstavlorna? De lyser lång väg och bländar när man ska läsa affischerna på dem. Falurött vore bättre och går ihop med sjöbodarna. Gösta kollar med Färgladan om lämplig färg som håller bra. Vi måste också få belysning på scenen och övrig elektricitet klar.

 

Övrigt. Ny fixardag går av stapeln på 1 maj. Den 17 maj ska Gösta och Kerstin guida Centerpartiet i hamnen. De får betala in en avgift till föreningen. Vi får se hur många deltagare det blir innan avgiftens storlek bestäms. Ska vi ha ett litet invigningsknytis för alla som har hjälpt till med arbetet i hamnen? Förslag på dag är den 25 juni, dvs sista torsdagen innan sommarens program startar, med undantag för Barnens Nationaldag som förstås går av stapeln den 6 juni.

/KS 2009-04-30

 

 

 

 

…………………………………..                     ……………………………………….

Ordförande                                                         sekreterare