Protokoll

Motiv och bakgrund till planändringsförslag Böda Hamn 2009-02-02

2009-02-02

 

Motiv och bakgrund till planändringsförslag Böda Hamn  

 

Böda nuvarande hamn byggdes på slutet av femtiotalet, efter att stormen 1954 hade totalförstört den tidigare hamnen. 1960 stod hamnen klar och den har senare blivit utbyggd 1988. Från att fram till nittiotalet varit en blomstrande fiskehamn, finns det nu några få fiskebåtar kvar. Hamnens verksamhet går på sparlåga och något måste göras för att på nytt förvandla platsen till en aktiv hamn och en naturlig mötesplats för fastboende och besökare. Bödas hamnar av olika datum har under århundraden varit bygdens nav och med en planändring och stöd av kommun och andra intresserade skulle det så kunna förbli.

 

 Historia

Ungefär 500 m norr om den nuvarande hamnen låg Böda gamla hamn med en mycket intressant historia. Bland annat gick posttrafiken till Gotland därifrån mellan 1742 och 1858. Många, ofta tragiska, händelser finns nedtecknade från den tiden. Kalkbränning förekom i hamnen fram till 1795. Kalkugnarna syns än i dag tydligt i landskapet. Gamla hamnen var också en viktig handelsplats där det förutom kalk även utskeppades slipad (skurad) kalksten,  virke, tjära, potatis, säd med mera. Platsen var också tillfällig förvaringsplats för fångar som hade fraktats från Gotland och skulle vidare till Kalmar fästning. Det hände även att krigsfartyg som frekventerade Östersjön på den tiden kom in till hamnen för att proviantera. Det finns också dokumenterat att Gustav II Adolfs fartyg anlöpte hamnen två gånger i början av 1600-talet.

 

Ungefär mitt emellan Böda nuvarande och gamla hamn finns platsen för en medeltida hamn. Den kallades på gammal öländska för Brokhål, som översatt betyder byxhål. Hamnen hade två infartsrännor vilka liknade ett par byxben. Denna tolkning av namnet har gjorts av den lokale historieforskaren Alf Järbeck. I närheten av den platsen hittades år 1948 resterna  av ett 14 m långt planbottnat och klinkbyggt handelsfartyg, Mellbödaskeppet, daterat till omkring år 1450.  Ett kustmuseum med skeppet som huvudattraktion ingår i den långsiktiga planen.

 

Strax väster om nuvarande hamn ligger resterna av Böda Skans, en försvarsanläggning från 1500 eller 1600-talet.

 

 

  Natur

Området mellan gamla och nya hamnen, Karsnabben med Gåsegrund, är enligt Ölands ornitologiska förening, ett av norra Ölands förnämsta fågelområden men är idag tämligen okänt för gemene man. Under år 2008 observerades 123 olika fågelarter där, varav flera ovanliga och skyddsvärda. Bland annat konstaterades häckning av skärfläcka och havsörn kan ses nästan dagligen. Karsnabben betas idag av nötboskap vilket är nödvändigt för att behålla områdets karaktär och fågelbiotoper.

 

Karsnabben är också en geologiskt intressant plats. Området är det enda på Öland där en sort av fossila cystoider ligger ytligt och lätt kan beskådas. De observerades redan av Linné som besökte platsen år 1741. Han nämner dem i anteckningarna från sin öländska resa och kallar dem för kristalläpplen.

 

I kanten av området finns naturreservatet Böda Prästgård med ekhagar där bland annat den sällsynta läderbaggen håller till.

 

För att minska störningen för häckande fåglar och betande boskap ingår en markerad ”fågelled”, informationsskyltar och ett mindre fågeltorn (plattform) i planerna.

 

 

 Övriga attraktioner

Böda Hamns aktiva yrkesfiskare ställer sig positiva till planerna och har också föreslagit ett sol-och baddäck utefter den södra piren med ett hopptorn eller trampolin. Det blir en av de få badplatser på Öland med sådant vattendjup att simhopp och dykning är möjligt. Tillsammans med möjligheter att shoppa i hamnens bodar, besöka restaurang eller köpa glass och kaffe, utnyttja lekplats med mera, bör besöksfrekvensen öka betydligt i hamnen. Vi kommer också att bjuda på kulturella begivenheter som föredrag, dans och dansuppvisningar, sång och musik och guidade vandringar.

 

 Ekonomi

Den nedåtgående lönsamheten i hamnen för kommun och näringsidkare bör kunna vändas med planförslaget.

Plats för cirka 25 stugor/sjöbodar och cirka 100 båtplatser i gästhamnen ger förutsättning för stabil ekonomi för utbyggnad och underhåll av hamnen. För att hålla kostnaderna nere bör upplägget för köp vara en bostadsrättsförening med uthyrningsklausul (se Böda Sands nya stugby).

Under vinterhalvåret bör uppläggningsplatser för båtar erbjudas på det område som sommartid är ställplatser för cirka 40 husbilar. Kommunen får då intäkter både sommar och vintertid.

 

 Arbetstillfällen

·         Hamnvärd sommartid för gästhamn och ställplatsgäster (april-sept)

·         Båtservice och båtförvaring med viss varvsverksamhet möjlig under vintertid.

·         Uthyrning/bokningsverksamhet av stugor och ev. ställplatser bör läggas ut på redan etablerad företagare i bygden med liknande verksamhet.

·         Ny etablering under sommaren för bod- och torgförsäljare

·         Fler gäster under längre tid ger utökade intäktsmöjligheter för företagare i Böda och Böda Hamn.

 

 

 Trivsel

Ett antal evenemang som Barnens Nationaldag, Böda Marknad, Böda Flyg & Hamnfest, Skördemarknad med mera ger sysselsättning och trivsel till både fast befolkning och gäster.

 

Vår nystartade förening ”Böda och Böda Hamns Utveckling” fungerar som nav i verksamheten, vilket skapar gemenskap och engagemang i bygden.

 

Gemensamma aktiviteter med andra hamnar och föreningar bidrar ytterligare till att förvandla Böda Hamn och även hela norra Öland till ett naturligt utflykts- och semestermål.

 

Böda 2009-02-02/KS/ GT